Blog

Een Nieuw Begin!

16 juli 2017
·
4 minuten lezen
Een Nieuw Begin!

Een nieuw begin!

Een nieuw begin is iets waar veel mensen naar verlangen. Om verschillende redenen. De een wil het verleden achter zich laten om dingen die gebeurd zijn. De ander vindt het heerlijk zich voortdurend op iets nieuws te richten en een derde wil het oude leven achter zich laten en zich uitstrekken naar een nieuw leven.

Tot die laatste categorie behoren wij, als christenen. Als het goed is natuurlijk. Als je in je leven tot het punt gekomen bent dat je Jezus erkent als Heer van je leven en je een innige liefde hebt gekregen tot Hem, tot de Vader en tot de Geest die in je werkt, strek je je als vanzelf uit naar een leven tot eer van Hem.

Van moeten naar mogen

“Dan verdwijnt het moeten en wordt het mogen.” zei mijn moeder altijd. Een uitspraak die vroeger bij mij behoorlijk wat weerstand opriep. Intussen begrijp ik haarfijn wat ze ermee bedoelde en ervaar ik het ook op die manier. Ik praat er in andere woorden over, geef er op een andere manier uiting aan in mijn dagelijks leven, denk over veel dingen radicaal anders, maar toch.., toch snappen we elkaar en verlangen we naar dezelfde vernieuwing van ons leven.

Christ-like

Een punt wat over het algemeen het meeste stof doet opwaaien in de kringen waar ik vandaan kom, is het aan Jezus gelijk worden. Ik geloof dat het mogelijk is. Dat het mogelijk is om te worden als Hij. Als Jezus. Om ‘Christ-like’ te zijn. Voordat ik sterf. Voordat ik Hem zie zoals Hij is. Waarom? Omdat de Bijbel het zegt! Omdat ik daarin lees dat Hij mij ziet zoals Hij is. In Christus ziet God mij namelijk als rechtvaardig, als heilig, als goed en als volmaakt. De Bijbel zegt:

Maar iemand zonder verdienste, die echter vertrouwt op Hem die de schuldige vrijspreekt, wordt vanwege zijn vertrouwen rechtvaardig verklaard. – Romeinen 4:5 (HSV) –

Als God naar mij kijkt ziet Hij Jezus. Jezus in mij door het werk van Zijn Geest. God heeft Jezus’ Geest naar de aarde gestuurd om inwoning te maken in allen die in Hem geloven. De Geest van Jezus heeft kracht om mij te laten worden zoals Hij is! Dát is ook Zijn doel met ons leven!

Sleutelrol

In het boek ‘The purpose driven life’ van Rick Warren omschrijft Rick de vijf doelen die God met ons leven heeft. Het centrum van die vijf doelen, het doel dat een sleutelrol vervult in het geven van invulling aan ons leven, is om te worden zoals Hij is. Voordat we daar mee aan de slag kunnen is het noodzakelijk dat we de reden weten van ons bestaan, het doel waarvoor we geschapen zijn. Worden als Christus is een verlangen dat hieruit voortvloeit. Vervolgens gaat dat verlangen zich vertalen in daden van geloof, zoals mijn moeder zei: “Dan verdwijnt het moeten en wordt het mogen.” Ons denken is dan veranderd. Want dat is waar het uiteindelijk mee begint. Paulus schrijft in de Efezebrief dat wij, als wij Jezus hebben leren kennen, vernieuwd worden in ons denken; een nieuw begin!

Vernieuwd in je denken!

Als je vernieuwd wordt in je denken vindt er een verschuiving plaats. Een verschuiving van hoe je naar de dingen kijkt; een paradigma-shift. Je gaat waarheden ontdekken in de Bijbel die je nog nooit voor waar hebt aangenomen. Je gaat vragen stellen bij datgeen wat je altijd is bijgebracht. “Je gaat de goede verhalen geloven.” zegt James Bryan Smith in zijn boek ‘God is goed’. En dat schuurt. Het schuurt tegen je eigen heilige huisjes. Tegen die van je partner. De heilige huisjes van je ouderlijk nest, van je zondagsschooljuf, van je kerk. Soms dreigt het zelfs de grond onder je bestaan weg te slaan, waarna je tot de ontdekking komt dat je zélf op de Rots staat. Omdat Hij je identiteit is geworden. Jezus. Jezus alléén! Dan zing je vol passie en beleving mee met psalmen waarvan je eerder de betekenis niet snapte. Of net als ik, met Brian en Jenn Johnson:

For me, for me, only Jesus!

Auteur
3
producten
·
303
posts
Nog geen informatie beschikbaar.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels