Blog

Heb uw naaste lief als uzelf

19 februari 2017
·
4 minuten lezen
Heb uw naaste lief als uzelf

Heb uw naaste lief!

In Mattheüs 22 vragen de Farizeeërs aan de Heere Jezus wat het belangrijkste gebod is. Het antwoord van Jezus is een heel bekend Bijbelgedeelte, wat regelmatig in kerkdiensten wordt voorgelezen. Hoe vaak heb jij het gehoord?

U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, heel uw ziel en heel uw verstand. (…) En het tweede gebod, hieraan gelijk: ‘U zult uw naasten liefhebben als uzelf.

De Heere Jezus gaf tijdens Zijn leven op aarde zelf het goede voorbeeld. Hij nodigde mensen bij hem thuis uit, genas mensen, sprak mensen bemoedigend toe. En dat waren over het algemeen geen mensen die nu zoveel voor hem terug konden doen of waarbij de goede publiciteit Jezus wel goed uit zou komen! In Lucas 5 droeg Jezus de genezen man zelfs op om er met niemand over te spreken. Het waren mensen die zondig waren, maar genade ontvingen. Jezus is dus ons grote voorbeeld: in Kolossenzen 3 staat zelfs dat wij steeds meer op Hem gaan lijken!

Blik naar binnen

Als ik naar mezelf kijk, is er dan nog een lange weg te gaan. Want hoe vaak ik bovenstaande tekst ook hoor, het wil niet altijd even goed lukken om goed te zijn voor mijn naasten. Ik nodig eigenlijk nooit mensen te eten uit die mij niet bij hen thuis kunnen uitnodigen en ik ben veel te vaak kritisch over mensen, die ik diep in mijn hart ook nog veel slechter vind dan mijzelf.

Plan van aanpak

Na heel wat mislukte goede voornemens, besloot ik kleiner te beginnen. En ik kan je vertellen: het kan! Begin eens met een glimlach in de supermarkt. Geef eens een keer extra iemand voorrang in het verkeer. Doe eens een kaartje door de bus als je weet dat je buurvrouw het moeilijk heeft. Bezoek je oude oma eens, waarvoor de dag toch al zo langzaam voorbij gaat. En je zult zien dat het je geen energie kost, maar oplevert!

En als je toe bent aan een volgend level, probeer dan eens te bidden voor een vijand. Misschien denk je: vijand? Heb ik wel echt een vijand? Nou, misschien niet letterlijk iemand die je naar het leven staat, zoals in veel voorbeelden in de Bijbel. Maar er is vast wel iemand die je niet graag mag, of die jou iets heeft aangedaan wat je maar moeilijk kunt vergeven.

Ik besloot wat mensen te noteren die ik wel onder ‘vijand’ zou kunnen scharen. De eerste op het blaadje was: Jihad-strijders. Het viel me niet zo zwaar om hiervoor te bidden: het bleek toch een redelijke ‘ver-van-mijn-bed-show’. De volgende op het blaadje was een persoon dichterbij: iemand die een lieve vriendin iets heel ergs had aangedaan. Het ging niet zo makkelijk. Ik was eigenlijk boos, dat God het had laten gebeuren.

Zacht hart

Maar weet je wat er gebeurt tijdens het bidden? Je hart wordt zachter. Ik kreeg een vreemd soort medelijden met de persoon waar ik voor bad: wat moest die persoon zelf verwond zijn! Ik begon steeds krachtiger te bidden: alléén Jezus kon deze persoon nog redden!

Nu begrijp ik het. Bidden voor je vijanden is niet alleen aardig voor diegenen: het verandert je kijk op hen. Het lijkt wel of je ze op dat moment even mag bekijken door Gods ogen. Het geeft je zélf rust. Het maakt je minder opgefokt en minder negatief. Ik moet toegeven: die persoon waarvoor ik bad, heb ik nog niet lief. Maar het is een heel klein stapje dichter naar Gods gebod. Laten we blijven strijden, met Hem, die voor ons heeft gestreden. Laten we als christenen het verschil maken te midden van deze verknipte wereld, waar zoveel tekort aan liefde is!

Vormgever
11
posts
Nog geen informatie beschikbaar.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels