Blog

Terug naar de basis

26 september 2016
·
5 minuten lezen
Terug naar de basis

Een paar weken terug schreef ik erover dat ik ontdekte terug naar de basis te moeten. Naar de kern van mijn bestaan. Het fundament waar mijn leven op gebouwd is. Gelukkig vormt geloof in Jezus die fundering waarop in de loop van de tijd een wirwar van bouwsels was ontstaan. De belangrijkste moeten blijven staan natuurlijk, en kunnen nog wel wat versteviging gebruiken. De rest mag eraf. Niet omdat het onnodig of niet zinvol is, maar omdat het niet per se voor mij is. Omdat er anderen zijn die hieraan kunnen bouwen. Beter nog waarschijnlijk.

Denkproces

Nadenkend hierover gingen mijn gedachten, naar aanleiding van een preek die ik hoorde, naar de basis van wat ik geloof. Niet waar het op gestoeld is, maar: Wát geloof ik nu precies? Ik hoor zoveel verschillende geluiden om me heen; de één gelooft dit, de ander dat en de derde is weer afwijkend van de eerste twee. Veel van die geluiden zijn niet gefundeerd. Niet Bijbels. Vaak zijn het éigen ideeën waar een soort van ‘theologie’ omheen gezocht wordt. Mensen hebben ergens een bepaald idee over en zoeken naar argumenten of teksten uit de Bijbel om die gedachtegang te staven.

Argumenten

Ik geloof dat het niet verkeerd is om geld uit te geven aan dure vakanties.

Ik geloof niet dat iedereen geroepen is om te evangeliseren.

Ik geloof niet dat een God die liefde is mensen voor eeuwig naar de hel stuurt.

Rondom een persoonlijke opvatting wordt gezocht naar een verdediging hiervoor en dát is de wereld op z’n kop. Het begint altijd bij de Bijbel. Het Woord. God Zélf. Met dat als basis kun je ideeën vormen die hout snijden. Die geïnspireerd zijn door de Geest en waar je jezelf en een ander verder mee helpt.

A4

Stel je eens voor: Je rijdt op de A4 richting Amsterdam terwijl je naar Rotterdam moet. Denk je dat het helpt als ze de borden omdraaien? Als het bord waarop ‘Rotterdam’ staat opeens in de richting van Amsterdam wijst? Voor het oog lijkt het de goede kant op te gaan, maar aan het eind van de rit sta je toch echt aan het verkeerde eind van de A4.

Waar het om gaat is dat je de juiste route volgt. De pijlen die de Schrift je geeft zodat je over de weg kan gaan die leidt naar het leven.

Terug naar de basis

En lezend in de Bijbel herontdek ik dat ik inderdaad geloof in een God die liefde is. Én die mensen straft met eeuwige pijn.. Van Genesis tot Openbaringen is de Bijbel daar heel duidelijk over. Jezus Zélf ook trouwens. Of ik dat begrijp? Er een soort van genoegen in schep om dit te delen? Nee op allebei de vragen. Als ík een theologie zou kunnen verzinnen zou het er niet in voorkomen, maar met Theos als Logos ontkom ik er niet aan…

Ik lees trouwens ook dat de opdracht aan de gelovigen eigenlijk vrij eenvoudig is; Ga en maak alle mensen tot Mijn discipelen. Reken jij jezelf onder de gelovigen, onder de christenen van deze tijd, dan is jouw primaire taak toch niet heel moeilijk omschreven. Zoeken naar het plan van God over jouw leven wordt zo een stuk eenvoudiger: Go, and tell!

“Rentmeesterschap is voor mij persoonlijk één van de moeilijkst te gehoorzamen lessen van de Meester**.”**

En dan dat geld. Altijd maar weer dat geld.. Maar had het écht zo makkelijk geweest als Jezus skivakanties letterlijk had verboden? Als het in de Bijbel zou staan dat een Mercedes toch écht wel een klasse te duur is? Of zijn de principes die in de Bijbel genoemd worden helder genoeg maar houden wij er een eigen waarheid op na? Rentmeesterschap is voor mij persoonlijk één van de moeilijkst te gehoorzamen lessen van de Meester. Ik wil zélf namelijk zo veel en verzin van alles om dat te rechtvaardigen. Maar daar wil ik dus vanaf. Ik wil de Bijbel laten spreken over mijn leven. En daar lees ik in ieder geval dat God van mij het beste wil dat ik heb. Omdat het van Hem is. Ik leef uit Zijn hand en uit dankbaarheid daarvoor geef ik het beste, de eerstelingen zeg maar, terug aan Hem. Dat gaat over mijn tijd (waar gaan mijn gedachten in de eerste plaats naar uit?) over mijn inzet (Heeft het Koninkrijk van God prioriteit in mijn leven?) en zeker ook over mijn geld (Waar geef ik het aan uit?). Het beste voor God, in vertrouwen dat ik hier niets te kort zal komen.

Gun jezelf tijd alleen met dat Boek.

Maken deze ‘ontdekkingen’ mijn geloof minder sterk? Nee, helemaal niet zelfs. De reden dat ik dit kan schrijven, dat ik nog steeds ademhaal is een bewijs van Zijn bestaan. Jij bent in staat dit te lezen omdat je Schepper je nog láát leven. Of je het nu leuk vind of niet. Dus, wat ik er persoonlijk ook voor ideeën op na houdt, Hij is Wie Hij zegt dat Hij is en Hij maakt Zich voor ons bekend in de Bijbel. In de persoon van Jezus.

Eenvoud

Zo eenvoudig kan het soms zijn. Basiswaarheden herontdekken in het Boek dat leven geeft. Dus twijfel je ergens over en hoor je afwijkende (of juist heel gangbare) ideeën, ga gewoon terug naar de Bijbel. Gun jezelf tijd alleen met dat Boek. Bestudeer het. Duik erin. Maak het jezelf eigen. Zodat je denken vereenvoudigd en vernieuwd wordt. De rommel verdwijnt en je weer helder kunt zien!

Be blessed!

Auteur
3
producten
·
303
posts
Nog geen informatie beschikbaar.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels