Bekering

Wat is bekering? Bekering is heel makkelijk gezegd: tot geloof komen. Geloven in Jezus Christus en Hem aannemen als verlosser.

Je erkent dat je gezondigd hebt en dat je een ernstig probleem hebt in het licht van God die volmaakt is en rechtvaardig. Je beseft dat er niets is dat je kunt doen om jezelf te redden. Je vertrouwt op Jezus, dat Hij stierf om de straf te betalen voor jouw zonden. Dat hij is opgestaan uit de dood om je Zijn gerechtigheid te geven.

De bijbel spreekt over Hem aannemen of ontvangen:

Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. Johannes 1:12

In het Grieks wordt in de bijbel bij bekering vaak het Griekse woord metanoia gebruikt. Vrij vertaald betekent metanoia verandering van denken of ander inzicht krijgen. Op het moment dat je tot geloof komt (bekeert) valt de sluier van de zonde van je ogen af. Je denken verandert, je krijgt een ander inzicht. Je gaat de waarheid zien en de leugens van satan over je leven worden ontmaskerd.

Een bekering is als het goed is ook altijd een omkering. Je volgt niet meer je “eigen” plan voor je leven, maar je volgt het plan wat God voor jou leven heeft. Je gedrag en je karakter zullen in de loop van de tijd of ineens veranderen.

9 Kruimels
Ik zocht Allah en vond Jezus
Ik zocht Allah en vond Jezus
Een nieuwe editie met extra hoofdstukken van ‘Ik zocht Allah en vond Jezus’ van Nabeel Qureshi (1982-2017). Qureshi vertelt in dit boek over zijn bekering tot het christendom. Hij groeit op in een islamitisch gezin, maar dromen, vrienden en veel studie overtuigen hem van de historiciteit van Jezus. Dit boek biedt diepe inzichten in de islam en in de innerlijke strijd van een moslim die zoekt naar de waarheid. Nu met een nawoord van zijn vriend Mark Mittelberg, een terugblik van zijn echtgenote Michelle Qureshi en een gesprek tussen David Wood en Nabeel Qureshi.
Wolk van getuigen 1 -   De kelner uit de rustende jager
Wolk van getuigen 1 - De kelner uit de rustende jager
Uit het leven van Joop Ouwendijk (1918-1987) Joop Ouwendijk is kelner in ‘De Rustende Jager’. Na zijn huwelijk met zijn vrouw Hennie, die hij op de dansvloer had leren kennen, besluit hij om op zondag naar de kerk te gaan en belijdenis af te leggen. Maar hij gaat slechts een keer per zondag naar de kerk, omdat hij op Gods dag ook nog moet werken als kelner. Hun huwelijk wordt gezegend met de geboorte van een dochter, Adriana. Op jonge leeftijd krijgt zij echter leukemie. Op haar sterfbed geeft zij een goed getuigenis van het werk van de Heere in haar hart. Als Joop naar de Gereformeerde Gemeente Rotterdam-Boezemsingel gaat, komt hij zo onder het beslag van Gods Woord dat hij weigert om nog langer op zondag te werken. En later zegt hij zelfs zijn baan op om die in te wisselen voor een minder goed betaalde kantoorbaan bij Vollemans. Later wordt hij ouderling. Tijdens huisbezoeken is hij vaak bewogen. Hij was als een arme zondaar opgeraapt, zou hij het heil dan anderen niet gunnen? Ook bezoekt hij het gezelschapsleven te Rotterdam. Want er was veel volk in deze stad. Door een kwaadaardige tumor in zijn nieren komt hij op het sterfbed terecht. Daar mag hij na een goed getuigenis gegeven te hebben, ingaan in de vreugde zijns Heeren.
De dakloze zwerver
De dakloze zwerver
Treffende bekeringsgeschiedenis van een zwarte man in Amerika John Marrant De tweede helft van de achttiende eeuw was een roerige tijd. De Amerikaanse kolonies scheurden zich af van Engeland. Zwarten die de kant van Engeland kozen, kregen hun vrijheid terug en werden verplaatst naar Nova Scotia, Canada. Een van degenen die de kant van Engeland kozen, was John Marrant, een als vrij persoon geboren zwarte man die op 13-jarige leeftijd tot bekering kwam onder de bekende predikant George Whitefi eld ten tijde van de Grote Opwekking. Al gauw werd hem het leven door zijn eigen familieleden zuur gemaakt en vluchtte hij de wildernis in. In deze autobiografi e en het daaropvolgende reisverslag vertelt Marrant van de wonderlijke bescherming van God en Zijn grote macht in het bekeren van mensen. In de bijlage is een korte levensbeschrijving opgenomen van David George, een slaaf die ontsnapte en in de pas gestichte kolonie van Sierra Leone de eerste zwarte baptistenpredikant van Afrika werd.
Oproep tot omkeer
Oproep tot omkeer
Bekering
9789043538404
Een vernieuwende kijk op bekering. Oproep tot omkeer van Wim Dekker is een interessant theologisch boek over bekering. Waarom gaat het in deze tijd nauwelijks nog over bekering? Wim Dekker onderzoekt de Bijbelse wortels van dit woord alsmede de impact die het spreken over bekering gehad heeft in de gereformeerde traditie. Hij vergelijkt bekering met het hedendaagse spreken over bestaansverheldering, het komen tot je diepste zelf. Schrijvers als Anselm Grün en David Brooks passeren de revue. Het boek eindigt met een krachtig pleidooi tot herwaardering van de Bijbelse oproep tot omkeer, persoonlijk en maatschappelijk. Van Wim Dekker verschenen eerder verschillende boeken over christen-zijn in een postchristelijke context, waaronder Marginaal en missionair. Kleine theologie voor een krimpende kerk.
De weg ten leven
De weg ten leven
Bekering
9789087187019
De Engelse puritein John Cotton (1585-1652) week in 1633 uit naar Amerika. Op werkdagen hield hij Bijbellezingen. Een viertal verhandelingen over de bekering of de weg ten leven is nu voor het eerst in het Nederlands vertaald. De eerste verhandeling is gebaseerd op de profetie van Zacharia over de uitstorting van de Geest in de dagen van het Evangelie. De tweede verhandeling gaat over de vervulling van deze belofte in de bekering die volgde op de prediking van Petrus op de pinksterdag. Nadat in deze twee verhandelingen getoond is hoe het hart van de mens in een goede gestalte kan worden gebracht, wordt in de derde verhandeling aangegeven hoe het hart in die goede gestalte kan worden gehouden. Dit doet de auteur aan de hand van het onderwijs van David aan zijn zoon Salomo over het hoeden van zijn hart (Spreuken 4). In het tweede deel van de derde verhandeling behandelt de auteur het sterven door de wet voor de wet (Galaten 2). De vierde verhandeling is een vervolg op het tweede deel van de derde verhandeling. Zij behandelt het leven van een christen als een geloofsleven in Christus: een leven van rechtvaardiging, heiliging en vertroosting. Hierbij komen allerlei praktische zaken aan de orde, zoals: de sacramenten, het bidden, het Bijbellezen en de voor- en tegenspoed in het burgerlijke leven. John Cotton was een invloedrijk en gezaghebbend theoloog, die uitstekende contacten had met Willem Teellinck, de vader van de Nederlandse Nadere Reformatie. Teellincks zoon Maximiliaan rondde in Cottons pastorie te Boston zijn praktische opleiding tot predikant af. Deze uitgave is vertaald en ingeleid door C. L. Freeke en voorzien van een aanbeveling door dr. L. J. van Valen.
Keer terug en kom thuis
Keer terug en kom thuis
Bekering
9789492831583
In Zijn liefde stuurt God een profeet naar een afgedwaald volk: Jeremia. In een donkere tijd, vlak voor Gods oordeel, bracht hij helder en steeds weer Gods woord. Een eerlijk woord dat moest leiden tot berouw en bekering. Dit bijbelstudieboek vertelt je over Gods hart tegenover een afgedwaald volk en laat je iets van de Here Jezus zien in Jeremia. Veel vrouwen ervaren Jeremia als een moeilijk bijbelboek, dit boek helpt je om het te bestuderen. Het boek bevat bijbelstudies voor acht weken, met elke week: - vijf dagen waarin je verschillende bijbelgedeelten bestudeert - vragen die een dieper inzicht en geloofsgroei geven - een handleiding voor gespreksleiders
Het leven waar je naar verlangt
Het leven waar je naar verlangt
Het christelijk geloof is niet zomaar een vrijkaartje om in de hemel te komen. Christen-zijn zonder diepgaande verandering is onbestaanbaar. Wat verandert er dan in een christen? Zijn of haar karakter zal steeds meer overeenkomen met het karakter van Jezus. Dat is een kwestie van lange adem. John Ortberg neemt ons mee op het aloude pad van de 'geestelijke discipline'. Dat klinkt streng, maar is het niet. Het is als met een marathonloper. Die kan zijn sport wel vergeten, als hij niet voortdurend traint. Dezelfde functie hebben 'geestelijke disciplines' voor christenen. Het zijn geen tuchtmeesters en ook geen doelen op zichzelf. Het zijn dingen die we doen om geestelijk in conditie te blijven. En dat zullen we merken aan de liefde, vreugde en vrede die ons deel worden. Is dat niet het leven waar je naar verlangt? John Ortberg is een van de predikanten van de Willow Creek Community Church (USA). Hij heeft een goudeerlijk boek geschreven, met de nodige humor.
Pater Frans van der Lugt geraakt door de Heilige Geest
Pater Frans van der Lugt geraakt door de Heilige Geest
Bekering
9789493279025
VLAK VOOR PASEN 2014 gaat de aangrijpende videoboodschap van pater Frans van der Lugt SJ de wereld over. Daarin roept hij de internationale gemeenschap op een einde te maken aan de oorlog in Syrië en voedsel te sturen naar de mensen die gebleven zijn midden in het geweld. Op 7 april 2014 wordt hij doodgeschoten in zijn klooster in Homs. Hij woont dan al 40 jaar van zijn leven in Syrië. Voor veel mensen betekent abouna (‘vader’) Frans, zoals hij door veel Syriërs wordt genoemd, veel, tot op de dag van vandaag. “Laten we voortgaan (Ila al-Amam), niet stoppen!” was het levensmotto van pater Frans. Dit boek stelt ons in staat de persoonlijkheid van pater Frans beter te leren kennen en zijn betrokkenheid en gedachten op het spoor te komen die altijd gedreven worden door spiritualiteit, psychologie en het gevoel voor de alledaagse werkelijkheid. PELGRIMSTOCHT WALK FOR HOMS De jongste nicht van pater Frans, Anne Claire van der Lugt (1982), herkent zich in het gedachtegoed van haar oom en wil dat levend houden. Daarom organiseert zij in 2022 de pelgrimstocht Walk for Homs van Amsterdam naar ’s-Hertogenbosch. De route wordt in dit boek afgedrukt als aansporing om onderweg in het voetspoor van pater Frans te lopen. De pelgrimstocht heeft tot doel geld in te zamelen voor jongeren in Syrië en zo daadwerkelijk de missie van haar oom voort te zetten. “Een flinke wandeling verruimt je geest”, aldus pater Frans
Jezus uitstralen
Jezus uitstralen
Jezus kennen is prachtig, maar hoe wordt in je leven duidelijk wie Jezus voor je is? Hoe verandert je leven door het omgaan met Jezus? Volgens Jos Douma kan het niet anders of het ontdekken van Jezus Christus als de Verlosser en Heer van je leven heeft gevolgen. Maar juist daarmee worstelen christen vaak, omdat ze geen werkelijke verandering in hun leven ervaren. Daarom schrijft Jos Douma in Jezus uitstralen over het veranderingsproces dat door de genade van Christus plaatsvindt.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels