Boek
Een Kruisweg
Paperback
76 pagina's
Nederlands
2020
9789493161306
Een Kruisweg

Duurzaam & sociaal

Altijd retourneren & levenslange service

Gratis verzending vanaf €40,-

Samenvatting

In voorbereiding op het paasfeest herdenken miljoenen christenen ter wereld de lijdensweg die Jezus van Nazaret had af te leggen voor zijn dood aan het kruis. In de loop der eeuwen gingen zij dit doen aan de hand van de kruisweg: veertien staties waarin telkens een bepaald moment van Jezus’ lijdensweg in herinnering werd geroepen. Gelovigen die in gebed de staties afgingen, voelden zich hierdoor getroost: zij stonden er in hun leven en lijden niet alleen voor. Bovendien werd hun band met Jezus door hun betrokkenheid op zijn lijden intiemer. In vele kruiswegen is Jezus afgebeeld als een bedroefd kijkende man, die nogal stoïcijns zijn lijden draagt. Bij het schilderen van de kruisweg die in dit boekje is weergegeven, heeft Philip Hans Franses geprobeerd het lijden van Christus niet mooier voor te stellen dan het moet zijn geweest, zonder in al te concrete details te treden. Paul van Geest schreef een inleiding waarin de kracht van het kruis in de christelijke spiritualiteit is beschreven en de uitdaging die in de kruisweg besloten ligt. Philip Hans Franses (1963) is hoogleraar Toegepaste Econometrie en hoogleraar Marketing Onderzoek bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Paul van Geest (1964) is hoogleraar Kerkgeschiedenis en Geschiedenis van de theologie aan Tilburg University en hoogleraar Economie en Theologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

ISBN
9789493161306
Taal
Nederlands
Bindwijze
Paperback
Druk
1
Aantal pagina's
76 pagina's
Gewicht
184 g
Afmetingen
21 cm × 21 cm × 0,6 cm

Meer zoals dit

Samen onderweg naar Pasen
Samen onderweg naar Pasen
In dit gezinsdagboek volg je samen 40 dagen lang de levensweg van Jezus. Elke week bevat een uitgebreid gezinsmoment en zes kortere stukjes met vragen, bijbelteksten, weetjes en creatieve opdrachten voor kinderen in de bassisschoolleeftijd. Ook is er voor elke week een puzzelstuk, waarop een deel van de lijdensweg te zien is. In de loop van de weken zullen er letterlijk en figuurlijk steeds meer puzzelstukjes op hun plek vallen. De verwijzingen in het Oude Testament komen ook aan bod. Zodat kinderen voor het eerst of opnieuw de bijbelse lijnen ontdekken die naar Gods reddingsplan voor de wereld leiden. Dit boek verschijnt in samenwerking met de HGJB. Rondom dit boek ontwikkelde de HGJB materiaal voor clubs en kerken. Gezin, club en kerk kunnen op die manier tegelijk met hetzelfde project aan de slag. Met de QR-code in het boek download je de paasviering, het spel ’30 seconds’ en een paasquiz. Een leuk en leerzaam gezinsdag voor de Veertigdagentijd. Omdat er voor elke dag een stukje geschreven is, kun je het beste op woensdag 9 maart starten om precies aan te sluiten bij Pasen.
Kruistocht
Kruistocht
Tim Keller behandelt in dit nieuwe boek in zijn eigen, aansprekende stijl het verhaal van het leven van Jezus Christus. Hij laat daarbij niet alleen de weg naar eeuwig leven zien, maar ook de geschiedenis en het doel van onze wereld. Het verhaal van Jezus is in de loop van de geschiedenis al op honderden verschillende manieren verteld. Moet daar nog wel iets aan toegevoegd worden? Keller schrijft in zijn inleiding hierover: In deze schijnbaar eindeloze stroom van woorden en ideeën over Jezus leg ik nu voorzichtig ook dit boek. Het is een uitvoerige overdenking van het historische christelijke uitgangspunt dat het leven, de dood en de opstanding van Jezus het centrale gebeuren in de geschiedenis van mens en kosmos vormen en tegelijk het voornaamste ordeningsprincipe van ons eigen leven. Anders gezegd: het helderste inzicht in het verhaal over de wereld - en hoe wij daarin passen - krijg je door het verhaal over Jezus rechtstreeks en nauwkeurig in het oog te vatten. Mijn streven is hier om aan zijn woorden en daden te laten zien hoe prachtig zijn leven zin geeft aan het onze. Net als in zijn andere aansprekende boeken spreekt Keller zowel de zoekers als de gelovigen aan. Hij geeft in 'Kruistocht'een nieuw perspectief op het leven van Jezus Christus in een verhaal dat elke lezer zal bijblijven.
De langste week
De langste week
'Op vrijdag 3 april van het jaar 33 werd Jozua ben Jozef, die ook wel Jezus van Nazaret wordt genoemd, terechtgesteld. Zes dagen eerder was hij in Jeruzalem aangekomen. In de dagen daarna zorgde hij voor opschudding in de tempel en bekritiseerde hij de autoriteiten. Hij werd verraden door één van zijn eigen volgelingen, berecht door de plaatselijke aristocratie en overgeleverd aan de Romeinse bezetter. De Romeinse soldaten geselden hem zo hard dat de dood aan het kruis sneller zijn intrede deed dan gewoonlijk. Jezus van Nazaret... de zoveelste onruststoker uit Galilea. De zoveelste zogenaamde Messias. Een routineuze executie in een buitengebied van het imperium.' Niets bijzonders dus, zou je zeggen. Maar hoe is het dán mogelijk dat de hele westerse beschaving op zijn levensverhaal is gebaseerd? Wie was deze Galileese rabbi werkelijk? Wat maakte hem in zijn tijd zo gehaat én geliefd? Wat gebeurde er precies tijdens de lijdensweek in Jeruzalem, in het jaar 33? In De Langste Week beschrijft Nick Page de gebeurtenissen van dag tot dag en van uur tot uur. Hij vergelijkt de verhalen uit de evangeliën met diverse historische bronnen en creëert zo een gedetailleerde geschiedschrijving. Wie bekend is met de bijbelse verhalen, zal wellicht voor het eerst de gespannen atmosfeer proeven die heerste in het Jeruzalem van Pilatus en Kajafas. Wie er niet mee bekend is, zal de verhalen niet langer naast zich neer kunnen leggen. En wie gelooft dat het gegaan kan zijn zoals Nick Page beschrijft , zal ook een antwoord moeten geven op de opstanding van Jezus. Want: 'er is geen evangelieschrijver die beweert dat Jezus het graf inging als een man, en eruit kwam als een metafoor'.
Kom en zie
Kom en zie
Al eeuwenlang is de tijd rondom Pasen een tijd van bezinning. Dit veertigdagenboek helpt je hierbij en geeft woorden van verstilling, verscherping en vertroosting, om zo in deze veertigdagentijd je ogen te richten op Jezus. Het zien op Jezus doen we door te kijken door de ogen van de gelovige van vroeger en nu. Wat zagen zij van Jezus en wat zegt ons dat? Deze veertig dagen ga je op weg en kijk je naar Jezus door middel van overdenkingen, gedichten, vragen en opdrachten. Zo leer je in deze dagen zien wat het betekent dat Christus ons lief heeft gehad tot in de dood. Eén ding is zeker: we zullen nooit uitgekeken raken. Een prachtig cadeau voor jezelf of die ander in de 40dagentijd.
Veertigdagentijd
Veertigdagentijd
De Duitse theoloog Dietrich Bonhoeffer spreekt met zijn krachtige teksten nog steeds heel veel mensen aan, ook al is het meer dan 70 jaar geleden dat hij de dood vond. Dit niet-jaargebonden meditatieve dagboek bevat voor iedere dag een tekst van Bonhoeffer en een prachtige fullcolour foto. Het dagboek is te gebruiken in de 40dagentijd t/m Pasen. Het is geschikt voor individueel gebruik in de stille tijd of voor gebruik in een gespreksgroep of een samenkomst. Een prachtig cadeau om te geven of te krijgen in de Veertigdagentijd.
Samenleren II
Samenleren II
Maak van de dagelijkse bijbellezing een waardevol gezinsmoment met ‘Samenleren II’. In ‘Samenleren II’ biedt Wijnanda Hogendoorn handreikingen om bijbelleesmomenten tot waardevolle gezinsmomenten te maken. Het boek bevat creatieve handvatten om 25 weken lang iedere dag samen met de Bijbel bezig te zijn. Doordeweeks worden er korte momenten met enkele vragen en opdrachten aangeboden, voor de zondag is er een uitgebreidere verwerking beschikbaar. ‘Samenleren II’ is het tweede deel van een tweeluik en met name bedoeld voor de periode van het begin van het jaar tot en met Pinksteren, inclusief lijdenstijd en Pasen.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels