Gijsbert Van Den Brink

Nog geen informatie beschikbaar.
7 Kruimels
Christelijke dogmatiek
Christelijke dogmatiek
Theologie
Dogmatiek
9789023926061
Dit boek biedt een eigentijdse geloofsverantwoording van twee theologen die de christelijke geloofstraditie levend willen houden. Kernachtig en met overtuiging beschrijven ze voor nieuwe generaties studenten en theologen de christelijke leer, in gesprek met de traditie, de kerk en de eigen tijd. Ze richten zich daarbij ook op anderen die geïnteresseerd zijn in de inhoud van het christelijk geloof, inclusief zoekers, sceptici en critici. Dit helder geschreven werk vormt een rijke bron van informatie en inspiratie. De auteurs bespreken het geloof niet geïsoleerd, maar verbinden dit in zijn veelzijdigheid en levendigheid met de vragen van cultuur, samenleving en het leven van alledag. Terugkerend uitgangspunt is het Onze Vader, als concrete gebedspraktijk waarin het geloof tot uitdrukking komt. De overkoepelende structuur van het boek wordt gevormd door de christelijke leer van de Drie-eenheid. Nadenken over inhoudelijke geloofsvragen blijkt nog altijd een bron van enorme intellectuele en spirituele vreugde te kunnen zijn. Dr. C. van der Kooi is als hoogleraar dogmatiek verbonden aan de faculteit Godgeleerdheid van de Vrije Universiteit. Dr. G. van den Brink is hoofddocent dogmatiek aan diezelfde faculteit en bijzonder hoogleraar voor de theologie van het gereformeerd protestantisme aan de PThU, locatie Amsterdam.
En de aarde bracht voort
En de aarde bracht voort
Zondeval
Evolutie
9789023971535
Stel dat de standaard-evolutietheorie klopt. Wat betekent dat dan voor het christelijk geloof? Voor mijn geloof? In dit boek onderzoekt dr. Gijsbert van den Brink de mogelijke gevolgen van acceptatie van de evolutietheorie voor vragen als: Hoe kijken we naar de Bijbel? Hoe zit het met lijden en dood, met Adam en Eva, met de zondeval - en hoe is de mens dan beeld van God? Sluiten bovendien toevallige mutaties de voorzienigheid van God niet uit? Van den Brink wil christenen met dit boek helpen ontdekken of en hoe orthodox geloven en evolutie kunnen samengaan.
Oer
Oer
Oer begint met een fascinerende hervertelling van het scheppingsverhaal. Proton, een minuscuul deeltje dat vlak na de oerknal ontstaat en door de ruimte vliegt, neemt de lezer mee op een duizelingwekkende reis door de tijd, van oerknal tot de evolutie van het leven tot de dagen van Jezus en het leven van nu. Proton maakt vol verwondering mee hoe de Schepper de ruimte en tijd instelt, wetten in gang zet, licht schept, geluid en kleur. Hoe Hij ervoor zorgt dat de planeet aarde een veilig huis wordt voor de mens en hoe bijzonder het is dat God zelf op een dag in de persoon van Jezus zijn schepping instapt. Leest als een spannende roman! De drie auteurs vullen elkaar naadloos aan: Corien Oranje is de verteller, Gijsbert van den Brink is theoloog en Cees Dekker is wetenschapper. Samen vertellen zij het grote verhaal van Gods schepping op een nieuwe, frisse manier, die recht doet aan wetenschappelijke bevindingen én aan de Bijbel. Oer stond in 2020 op de shortlist voor het beste theologische boek! Dit boek laat zien dat het aanvaarden van de evolutietheorie op een natuurlijke manier kan samengaan met geloven in de schepping door God en de opstanding van Jezus. Het neemt de lezer mee door een tijd en ruimte die nauwelijks te bevatten is en maakt een theorie die 14 miljard jaar omspant, inzichtelijk en leesbaar. Van harte aanbevolen! - Andries Knevel - Tip: bekijk ook de handleiding 'Vragen bij het begin', een boekje met achtergrondinformatie, gespreksvragen, links naar video’s en relevante literatuur en antwoorden op veel gestelde vragen over Oer.
Oriëntatie in de filosofie
Oriëntatie in de filosofie
‘Oriëntatie in de filosofie’ van Gijsbert van den Brink is al ruim twintig jaar een standaardwerk op het gebied van de geschiedenis van de wijsbegeerte. Het is een toegankelijk geschreven introductie in de westerse filosofie, met bijzondere aandacht voor het grensgebied tussen filosofie en theologie. Alle hoofdstromingen uit de geschiedenis van de wijsbegeerte en de belangrijkste figuren daarin passeren de revue. Speciale aandacht is er voor hun verhouding met het christelijk geloof. Deze herziene editie is aangevuld met een hoofdstuk over filosofie in de 21e eeuw.
Een publieke zaak
Een publieke zaak
Theologie in de oorspronkelijke betekenis van ‘spreken over God’ heeft geen vanzelfsprekende plaats aan de hedendaagse openbare universiteit. Vanwege haar geloofsmatig uitgangspunt zou deze theologie niet voldoen aan de academische eisen van wetenschappelijkheid. Hooguit kan zij vandaag nog bedreven worden in de private sfeer van bijzondere kerkelijke instellingen. Het is deze voorstelling die in Een publieke zaak kritisch wordt onderzocht tegen de achtergrond van de omslag naar een postmodern levensklimaat. Van den Brink bespreekt recente theologie-ontwerpen die het publieke debat zoeken over de christelijke geloofsinhoud, en betoogt dat geloofscommitment en wetenschappelijkheid niet op elkaar in mindering behoeven te komen. De atheïserende werking van de moderne wetenschap blijkt meer samen te hangen met haar uitstraling dan met haar methoden en resultaten. Een publieke zaak is een informerend en opvallend verhelderend essay over het klassieke vraagstuk van geloven en denken.
Onderzoek alle dingen
Onderzoek alle dingen
Geloofsopbouw
9789043535045
De werelden van geloof en wetenschap liggen in de beleving van veel mensen ver uit elkaar. Wie met beide iets heeft, heeft het vandaag dan ook niet gemakkelijk. Want wat heeft een oud boek als de Bijbel in onze hypermoderne tijd nog te zeggen? In Onderzoek alle dingen wordt een poging gewaagd dit te verduidelijken. Dat gebeurt aan de hand van tien diepteboringen naar concrete Bijbelteksten, die telkens in verband gebracht worden met hedendaagse wetenschap. De resultaten zijn zonder meer opmerkelijk en geven te denken. Onderzoek alle dingen mikt op persoonlijke verdieping, maar is tegelijk toegesneden op bespreking in kringverband. Een hele belangrijke combinatie: met de Bijbel open nadenken over boeiende wetenschappelijke thema's. Het leidt in dit boek tot verdiepende inzichten en vragen. Zelfs waar het schuurt, is het verrijkend. Almatine Leene, Theoloog des Vaderlands Een verrassend boek. Nauwkeurig lezen van de Bijbel laat zien dat er geen conflict is tussen geloof en wetenschap. Tien pittige Bijbelstudies geven aan in welke richting het gesprek gevoerd kan worden. Aanbevolen! Andries Knevel, Programmamaker
NBV21 - NBV21 Wetenschapsbijbel
NBV21 - NBV21 Wetenschapsbijbel
9789089124128
In deze Bijbeluitgave is de tekst van de Bijbel, in de vertaling van de NBV21, samengebracht met betrouwbare inzichten, geschreven door 60 wetenschappers met liefde voor de Bijbel. Soms word je tijdens het lezen van de Bijbel geconfronteerd met ingewikkelde, eigentijdse vragen. De NBV21 Bijbel met bijdragen over geloof, cultuur en wetenschap is bedoeld om je daarmee te helpen. Denk daarbij aan vragen over thema's als duurzaamheid, geweld, wonderen, armoede en rijkdom, en de waarde van menselijk leven. We bieden - bij de Bijbeltekst van de NBV21 - 300 inzichten over geloof, maatschappelijke kwesties en wetenschap, geschreven door 60 wetenschappers met liefde voor de Bijbel. Hiermee kun je zelf je mening vormen en vol vertrouwen in gesprek gaan over thema’s die iedereen raken. Deze Bijbel is ontwikkeld door het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam. Prof. dr. Gijsbert van den Brink: "Het mooie van deze uitgave is dat de Bijbellezer handvatten krijgt om met moeilijke kwesties om te gaan, zonder dat we kant-en-klare antwoorden geven." Prof. dr. Koert van Bekkum: "Ik vind het prachtige van dit project dat we het gesprek faciliteren en niet weglopen voor moeilijke vragen. We nemen hedendaagse inzichten maar ook de Bijbel 100% serieus." Prof. dr. Arie Zwiep: "De context waarin we leven verandert voortdurend, en daarmee ook de vragen die we stellen. Daarbij speelt de moderne wetenschap een rol, maar maatschappelijke kwesties dragen net zo goed bij aan de spanning die we kunnen ervaren bij het lezen van de Bijbel. Deze uitgave helpt om die spanning te thematiseren en erover in gesprek te gaan. Het geloof is volgens mij juist gebaat bij kritische vragen!"
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels