Christelijke Boeken Theologie

141 Boeken
TU-Bezinningsreeks 26 - Mens worden
TU-Bezinningsreeks 26 - Mens worden
Wat hebben theologie en pedagogiek met elkaar te maken? De moderne pedagogiek ziet zichzelf vaak als een bevrijding van de door kerk en geloof bepaalde ruimte. Tegelijk bestaat er geen enkele pedagogische visie die niet gestempeld is door een bredere visie op de mens of op het leven. Theologie en pedagogiek zijn veel meer met elkaar verstrengeld dan we vaak denken. Ze kunnen niet zonder elkaar. Dit boek wil het gesprek tussen theologie en pedagogiek weer openen. De auteurs laten zien dat juist de verbinding van die twee een vruchtbare ruimte oplevert om te spreken over de mens, over vorming en over onderwijs. Mens zijn en mens worden is een kostbaar geheim dat gekoesterd moet worden, juist in een tijd van maakbaarheid en meetbaarheid.
Bouwen aan het Koninkrijk
Bouwen aan het Koninkrijk
Bouw mee aan het Koninkrijk van God! God is Heer over alles. Zijn Koninkrijk komt, zoals in de hemel, zo ook op aarde. Maar hoe komt dat Koninkrijk op aarde? En welke rol speel jij daarbij? Samuël Visser daagt je uit om jouw plek in de samenleving te ontdekken en die in te nemen, zodat Zijn Koninkrijk daar zichtbaar wordt. De samenleving wacht op jou met al je talenten en kwaliteiten! Wij zijn geroepen als ambassadeurs van Zijn Koninkrijk, in een wereld in verwarring. Samen mogen we de Koning vertegenwoordigen binnen het bedrijfsleven, onderwijs of één van de andere invloedsferen in deze maatschappij, zodat Zijn Koninkrijk doorbreekt en deze aarde een mooiere plek wordt om op te leven. Bouw je mee? ‘Dit boek is écht een aanrader als je meer in je bestemming wilt gaan leven’ – Hans Maat, directeur Evangelisch werkverband PKN ‘Wij hopen dat je de hartstochtelijke oproep van Samuël waardeert om in jouw werk de plek in te nemen die je van God gekregen hebt’ – Siebe en Volke Slagter, oprichters van Towncrier, een profetisch initiatief voor transformatie OVER DE AUTEUR Samuël Visser is getrouwd met Hope en vader van vijf kinderen. Samuël en Hope hebben jaren gewerkt op het snijvlak van zending en ontwikkelingswerk, o.a. in Oeganda en Nepal. Momenteel woont het gezin weer in Nederland en werkt Samuël als managementconsultant en coach. Samuël heeft een grote passie voor de doorbraak van Gods Koninkrijk op aarde, op alle terreinen van het leven.
Altijd leerling
Altijd leerling
Theologie
9789023971467
'Altijd leerling' is met recht een basisboek voor de catechese. Het geloofsleren in de gemeente wordt vanuit de basis doordacht. De leidende gedachte in deze nieuwe catechetiek is de lerende gemeente in de brede zin van het woord. Het leren beperkt zich in zo'n gemeente niet tot jongerencatechese, maar doortrekt het hele gemeente-zijn. Het boek zet in met de praktijk door drie catechetische praktijksituaties te schetsen. Daarna volgen theorievorming, reflectie en theologische, pedagogische en didactische aspecten van catechese en geloofsleren. Het boek eindigt met een uitvoerig deel met praktische handvatten. Elk hoofdstuk bevat aanwijzingen voor de manier waarop de lezer zich de inhoud eigen kan maken en er in de gemeente mee aan de slag kan. Het basisboek richt zich op iedereen die leiding geeft aan leren in de gemeente: catecheten, predikanten en toerustingscommissies. Daarnaast is het boek bedoeld als studieboek voor theologie-opleidingen. Auteurs van dit boek zijn dr. A. de Kock, dr. W. Verboom, A. Pals MA, dr. J.W. van Pelt en drs. A. Stijf. Zij hebben brede ervaring op het gebied van de catechese. Drs. B.T. Wallet schreef een bijdrage over leren in het Jodendom.
Het Meesterwerk van God
Het Meesterwerk van God
Henk Binnendijk onthult een schitterend vergezicht: het onovertroffen Meesterwerk waar God aan werkt en waarvan de mens alleen nog maar kan dromen. In 'Het meesterwerk van God' schrijft Henk Binnendijk over het laatste Bijbelboek: Openbaring. Al schrijvend brengt hij vele onderwerpen samen: leven, Bijbel, geloof, prediking en geschiedenis. Al deze thema's komen uit bij het hart van het evangelie. Waar loopt alles op uit en waar gaat het leven om? Henk Binnendijk onthult een schitterend vergezicht: het onovertroffen meesterwerk waar God aan werkt en waar de mens alleen nog maar van kan dromen. Want: 'als God de schepper is van een grenzeloos groot heelal met volgens de laatste schattingen 70 triljoen sterren [...] en Hij een plan heeft waar Hij al bijna zes millennia aan werkt, dan moet dat een grenzeloos groot plan zijn, een Meesterwerk!' Henk Binnendijk is een geliefde auteur, die o.a. 'Dichtbij God', 'Het verlangen van God' en 'Hier en daar'.
De achtste dag
De achtste dag
Twee goede vrienden, de een katholiek, Jakob van Wielink, de ander evangelisch, Henk Rothuizen, schreven samen dit boek over Degene van wie hun hart overloopt. Elke letter is van hen beiden en biedt inspiratie voor de vraag hoe Jezus in iedere fase van het leven met ons meeloopt. In dit boek doorloop je zeven etappes - als dagen - en kom je uit bij de dag die we in al zijn luister nog verwachten: de Achtste Dag. Je wordt uitgenodigd tot een verkenning van het hart en aangemoedigd tot groei en opstanding. Elk hoofdstuk mondt uit in een gebed. Ze zijn geschreven door Nikolaas Sintobin, Zr. Ruth Lagemann, Anton ten Klooster, Marga Haas, Martin Koornstra, Zr. Holkje van der Veer, Dom Bernardus Peeters en Elsbeth Gruteke. Illustrator Marijke ten Cate verbeeldt de verwondering over elk van de acht dagen. De Achtste Dag leent zich naast stille lezing uitstekend voor dialoog in relaties en in gespreksgroepen binnen en buiten de kerk.
De Laatste Bazuin 7 - Bezeten
De Laatste Bazuin 7 - Bezeten
De moord op Nicolae Carpathia, leider van de Wereldwijde Gemeenschap, heeft de wereld diep geschokt. Op grote schaal zoeken de autoriteiten naar de moordenaar. Hoewel onschuldig, wordt Rayford Steele, leider van het christelijke verdrukkingscommando, als hoofdverdachte beschouwd. Ternauwernood kan hij Israël ontvluchten. Ook de andere leden van het commando bemerken dat het leger naar hen op zoek is, waardoor hun schuilplaats in gevaar komt. Terwijl ze zich in veiligheid proberen te brengen vindt in Nieuw Babylon de begrafenis-ceremonie plaats waarbij Carpathia, conform de Bijbelse profetie, opstaat uit de dood.
De catechismus voor kinderen
De catechismus voor kinderen
Catechismus
9789088973048
De Heidelbergse Catechismus wordt al eeuwenlang gebruikt, maar is geen eenvoudig belijdenisgeschrift. De catechismus voor kinderen wil kinderen in de leeftijd van ongeveer 7 tot 10 jaar helpen om de soms moeilijke woorden te begrijpen. Daarvoor is de inhoud bewerkt tot korte, eenvoudige teksten. De persoonlijke toon is erop gericht dat kinderen zich de Heidelbergse Catechismus al lezende en lerende eigen maken. Precies zoals de opstellers dat bedoeld hebben. Kinderen kunnen de vragen en antwoorden om beurten of samen met hun ouder(s) hardop lezen. Uit het hoofd leren mag, maar hoeft niet. De catechismus voor kinderen is te gebruiken in het gezin, maar ook op school, zondagsschool of tijdens de kindercatechese.
Aan de muziek 3 -   Ode aan de Bruidsmuziek
Aan de muziek 3 - Ode aan de Bruidsmuziek
De vrolijkste aankondigingen in het leven zijn die van een geboorte (zie deel II: Ode aan de Kerstmuziek) en die van een huwelijk (zie dit deel III). Dat was heel anders in deel I (Ode aan het Requiem), waar het om begrafenismuziek ging. Er is trouwens ook een overeenkomst tussen deel I en dit deel III: het gaat in die delen over tal-loze begrafenissen en over talloze bruiloften. Maar in deel II ging het in wezen om slechts één geboorte: die van Jezus Christus in de ‘Kerstnacht’. Nóg een verband: geboren worden (zie deel II) en sterven (zie deel I) doe je én in grote zwakheid, én in wezen helemaal alleen. Maar trouwen doe je met z’n tweeën. Zo vormen de thema’s van deel I, deel II en deel III samen een soort driemansdans, en voor die combinatie zou eventueel ook weer mooie muziek geschreven zou kunnen worden. De bruiloft – gewoonlijk het grootste feest dat mensen in hun leven meemaken, hetzij bij anderen of bij zichzelf. Ook een feest van bijzondere betekenis in de Bijbel, van de hof van Eden in het boek Genesis tot aan het nieuwe Jeruzalem in het boek Openbaring. Met als hoogtepunt natuurlijk de bruidegom en bruid in Psalm 45 én in het bijbelboek Hooglied. Vandaag is het traditionele huwelijk duidelijk op zijn retour. Maar het mysterie van de liefde tussen twee mensen, een liefde waar elk jaar weer miljoenen kinderen uit geboren worden – dat mysterie blijft. En zolang het bestaat, zullen er duizenden muziekwerken aan gewijd blijven worden. Dit boek biedt een selectie van de mooiste en belangrijkste bruidsmuziek ooit geschreven. Prof. dr. Willem J. Ouweneel (1944) is gepromoveerd in de biologie (Utrecht 1970), in de filosofie (VU Amsterdam 1986) en in de theologie (Bloemfontein 1993). Hij is emeritus-hoogleraar wetenschapsleer van de natuurwetenschappen en emeritus-hoogleraar systematische theologie. Op het terrein van zijn grote liefhebberij, de muziek en haar geschiedenis, heeft hij verscheidene werken gepubliceerd: Bach, Mattheüs en het drama (1994; in 2015 heruitgegeven als Dramatiek in Bachs Mattheus-Passion), Geschiedenis van de christelijke muziek (1996; hoofdredacteur), Een snoer van klanken: Honderd grootse componisten (2013), De weg van de hoogtijden (aan de hand van o.a. de cantates van Bach; 2021). Ook zijn boek Het paradijs (2020) bevat veel verwijzingen naar klassieke muziekwerken. En last but not least: Ouweneel heeft veertien jaar (1984-1998) een programma op Radio 4 gepresenteerd, hoofdzakelijk over de religieuze vocale muziek van Bach.
Tussen geloven en zeker weten
Tussen geloven en zeker weten
Hoe gedraag je jezelf als volgeling van Christus de zoon van God. Wat is Zijn leer en is die leer dan op meerdere manieren uit te leggen? Zoveel kerken, zoveel geloven en zoveel waarheden. De auteur van dit boek pretendeert ook niet de waarheid in pacht te hebben, maar zet de lezer aan het denken over christen zijn. Hij doet dat aan de hand van korte verhalen over zeker weten of geloven in zijn levenslange zoektocht naar God, zingeving en een gemeenschap van mensen om bij te horen. Hoe gedraag je jezelf als volgeling van Christus de zoon van God. Wat is Zijn leer en is die leer dan op meerdere manieren uit te leggen? Zoveel kerken, zoveel geloven en zoveel waarheden. De auteur van dit boek pretendeert ook niet de waarheid in pacht te hebben, maar zet de lezer aan het denken over christen zijn. Hij doet dat aan de hand van korte verhalen over zeker weten of geloven in zijn levenslange zoektocht naar God, zingeving en een gemeenschap van mensen om bij te horen. Rik Bronkhorst geboren in Amersfoort (1950). Maakte in zijn jeugd op zondagschool kennis met de verhalen uit de bijbel en het christelijke geloof. Daarna bestond zijn leven uit een ontdekkingstocht naar alle zaken die dit leven te bieden heeft. Totdat hij voelde dat hij “letterlijk werd aangeraakt door Jezus van Nazareth” en terugkeerde naar het smalle pad waarop hij zijn geloof in Christus weer heeft opgepakt. In Amersfoort bekend als auteur en kunstenaar. Verder als programma coördinator bij het oecumenisch radioprogramma Kerken in de Keistad, eerder secretaris Raad van Kerken in zijn woonplaats, voormalig columnist en verslaggever van de Raad van kerken Nederland
Christelijke dogmatiek
Christelijke dogmatiek
Theologie
Dogmatiek
9789023926061
Dit boek biedt een eigentijdse geloofsverantwoording van twee theologen die de christelijke geloofstraditie levend willen houden. Kernachtig en met overtuiging beschrijven ze voor nieuwe generaties studenten en theologen de christelijke leer, in gesprek met de traditie, de kerk en de eigen tijd. Ze richten zich daarbij ook op anderen die geïnteresseerd zijn in de inhoud van het christelijk geloof, inclusief zoekers, sceptici en critici. Dit helder geschreven werk vormt een rijke bron van informatie en inspiratie. De auteurs bespreken het geloof niet geïsoleerd, maar verbinden dit in zijn veelzijdigheid en levendigheid met de vragen van cultuur, samenleving en het leven van alledag. Terugkerend uitgangspunt is het Onze Vader, als concrete gebedspraktijk waarin het geloof tot uitdrukking komt. De overkoepelende structuur van het boek wordt gevormd door de christelijke leer van de Drie-eenheid. Nadenken over inhoudelijke geloofsvragen blijkt nog altijd een bron van enorme intellectuele en spirituele vreugde te kunnen zijn. Dr. C. van der Kooi is als hoogleraar dogmatiek verbonden aan de faculteit Godgeleerdheid van de Vrije Universiteit. Dr. G. van den Brink is hoofddocent dogmatiek aan diezelfde faculteit en bijzonder hoogleraar voor de theologie van het gereformeerd protestantisme aan de PThU, locatie Amsterdam.
Wat zegt de Bijbel over de toekomst?
Wat zegt de Bijbel over de toekomst?
Iedereen kan voorspellingen doen over de toekomst. Maar de vraag die beantwoord moet worden, is: Wat heeft Gód voorzegd? De ‘eindtijd’ is een van de theologische onderwerpen waarover mensen allerlei speculatieve ideeën hebben. Laat je niet meeslepen door de vele doemscenario’s die op internet te vinden zijn, maar richt je op het Woord van God, want alleen daarin vind je betrouwbare informatie over de toekomst. Dr. Charles Dyer is een kenner van de Bijbelse profetie en een autoriteit op het gebied van de geschiedenis en religie van het Midden-Oosten. In Wat zegt de Bijbel over de toekomst? deelt hij inzichten over de eindtijd die niet gebaseerd zijn op fantasieën van zelfbenoemde profeten van tegenwoordig, maar op de openbaring van God Zelf. De Bijbel zegt veel over de toekomst en het is belangrijk om die profetieën te bestuderen. Laat je daarom door dr. Dyer meenemen naar de Schrift. Je zult antwoorden krijgen op vragen als: - Leven we nu in de eindtijd? - Zijn pandemieën zoals COVID-19 een vervulling van Bijbelse profetie? - Wat is de profetie van Gog en Magog in Ezechiël 38–39? Gaat het om een Russische invasie in Israël? - Wat is de slag bij Armageddon? - Wat is de volgende gebeurtenis op Gods profetische kalender? - Waar vinden we de Verenigde Staten in de Bijbelse profetie? En op de belangrijkste vraag: - Als Bijbelse profetie waar is, welke uitwerking moet die dan hebben in mijn leven vandaag? God heeft ons de Bijbelse profetie niet gegeven om onze verbeelding te prikkelen of onze intellectuele nieuwsgierigheid te bevredigen. Hij wil dat wij kennis hebben van de eindtijd, zodat we verwachtend uitzien naar de volvoering van Zijn plannen. Met een Bijbels inzicht in de toekomst kun je vandaag met hoop en vertrouwen leven!
Niet zonder hoop
Niet zonder hoop
Theologie
9789043532525
Niet zonder hoop van Tomáš Halík is een theologisch boek over de zoektocht naar hoop voor vandaag. Hoop wordt juist in tijden van crisis sterk ervaren, zowel in het persoonlijke leven als in een samenleving. Hoop is dan een opening waardoor de toekomst een lichtstraal in het heden werpt. Halík beschrijft verschillende vormen van menselijke hoop en laat zien wat zij kan bieden, bijvoorbeeld wanneer we in het leven stuiten op existentiële vragen of ingrijpende ervaringen.
Kanselserie 5 -   Pasen
Kanselserie 5 - Pasen
Maria Magdalena weent bij een leeg graf over een missende Bruidegom. Naar haar bevatting zal Hij nooit terugkomen. Ze heeft Hem door de dood verloren en denkt dat ze nooit de bruid van haar geliefde Bruidegom zal worden. Toch kan ze Hem niet missen. Het was liefde die de vrouwen voortdreef toen ze op weg gingen naar een leeg graf. De een werd daar verder geleid dan de ander. Maar allen bezaten, wat eenieder nodig heeft: de liefde! Preek 1 De bruid van Christus in haar gemis En Maria stond buiten bij het graf, wenende (Johannes 20:11a). Preek 2 Het Paasfeest en de liefde Om het graf te bezien (Mattheüs 28:1b).
Leven in het licht van de wederkomst
Leven in het licht van de wederkomst
Wederkomst
Eindtijd
9789083154695
Hebben we oog voor de dingen die God aan het doen is in deze tijd? En zijn we voorbereid op de wederkomst van Jezus? De Bijbel laat zien dat de laatste fase van de eindtijd veel zal vragen van de mensheid, maar ook van Gods kinderen. Hoe kunnen we als gelovigen leven, maar ook standhouden in die tijd, zonder te worden lamgelegd door angst of paniek? In dit boek neemt emeritus predikant Dick Langhenkel je mee in een dieptestudie naar deze vragen. Op een warme, bemoedigende manier gaat hij in op de aanwijzingen die Jezus zelf gaf voor deze tijd. Tegelijkertijd houdt hij de lezer een spiegel voor: Jezus' woorden kunnen namelijk betekenen dat we moeten overschakelen naar een geheel andere instelling en levensstijl. Kortom, een boek dat om praktische navolging vraagt! Vervolg en verdieping van Dick Langhenkels succesvolle boek 'Leven wij in de dagen van Noach?' dat in 2020 verscheen.
De Laatste Bazuin 3 - Nicolae
De Laatste Bazuin 3 - Nicolae
In één ogenblik zijn miljoenen mensen van de aarde verdwenen. De wereld blijft achter in chaos en verbijstering; men zoekt vrede, veiligheid - een nieuwe leider. Wie anders dan de innemende Roemeen Nicolae Carpathia? Hij pleit voor totale ontwapening, voor één wereldgemeenschap, en krijgt in korte tijd alle macht in handen. De mensen zien hem als de grote redder en held. Rayford, zijn vrouw Amanda, zijn dochter Chloë en haar echtgenoot Buck weten wel beter. Na de verdwijningen zijn zij christen geworden; ze geloven dat de verdwijningen veroorzaakt zijn door de opname van de kerk door Christus. Daarmee zijn de zeven laatste jaren van de wereld begonnen. En ze zijn ervan overtuigd dat Carpathia de Antichrist is die in de Bijbelse profetieën is aangekondigd. Hoe kunnen zij hem weerstand bieden?
God verwachten
God verwachten
Een theologisch boek over christelijke toekomstverwachting en het leven tussen belofte en vervulling. In God verwachten onderzoekt Evert Leeflang het christelijke perspectief op de relatie tussen het heden en de toekomst. De christelijke toekomstverwachting draait niet om toekomstplaatjes, maar om het leren verwachten van God. Te vaak is het gegaan over hoe we ons de toekomst voorstellen en te weinig over hoe we naar de toekomst leven. Dit boek pleit daarom voor een theologie van de toekomst. Hoe zijn we als gelovigen onderweg in het spanningsveld tussen belofte en vervulling? Hoe ging men in de tijd van de Bijbel daarmee om? En tot welke praktijken inspireren de grote gebeurtenissen van Gods toekomst ons?
Aan de muziek 2 -   Ode aan de Kerstmuziek
Aan de muziek 2 - Ode aan de Kerstmuziek
De (in het algemeen) vrolijkste aankondigingen in het leven zijn die van een geboorte (zie dit deel II) en die van een huwelijk (zie deel III). Dat was heel anders in deel I van deze trilogie, waarin het om begrafenismuziek ging. Er is trouwens ook een overeenkomst tussen deel I en deel III: het gaat in die delen over talloze begrafenissen en over talloze bruiloften. Maar in dít deel II gaat het in wezen om slechts één geboorte: die van Jezus Christus in de ‘Kerstnacht’. Kerstmis – het feest dat al eeuwenlang zwalkt tussen heidendom en christendom. Waarbij in een tijd van secularisatie het heidendom het steeds meer lijkt te winnen. Omgekeerd lijken zelfs de grootste heidenen ontvankelijk te blijven voor het mysterie van Kerst: een kind in een voerbak, opgeschrikte herders in het veld, een schare zingende engelen, sterrenwichelaars die op reis gaan vanwege een of andere bijzondere ster. Prof. dr. Willem J. Ouweneel (1944) is gepromoveerd in de biologie (Utrecht 1970), in de filosofie (VU Amsterdam 1986) en in de theologie (Bloemfontein 1993). Hij is emeritus-hoogleraar wetenschapsleer van de natuurwetenschappen en emeritus-hoogleraar systematische theologie. Op het terrein van zijn grote liefhebberij, de muziek en haar geschiedenis, heeft hij verscheidene werken gepubliceerd: Bach, Mattheüs en het drama (1994; in 2015 heruitgegeven als Dramatiek in Bachs Mattheüs-Passion), Geschiedenis van de christelijke muziek (1996; hoofdredacteur), Een snoer van klanken: Honderd grootse componisten (2013), De weg van de hoogtijden (aan de hand van o.a. de cantates van Bach; 2021). Ook zijn boek Het paradijs (2020) bevat veel verwijzingen naar klassieke muziekwerken. En last but not least: Ouweneel heeft veertien jaar (1984-1998) een programma op Radio 4 gepresenteerd, hoofdzakelijk over de religieuze vocale muziek van Bach.
Artios-reeks  -   Mijn beeld van God
Artios-reeks - Mijn beeld van God
Welk beeld van God hebben wij? God wil dat we Hem liefhebben zoals Hij is. Maar, (hoe) kennen we Hem? In Mijn beeld van God spiegelen we ons Godsbeeld aan hoe God Zichzelf openbaart in de Bijbel. Ds. A. van Zetten besteedt daarnaast aandacht aan hoe het fout kan gaan met ons Godsbeeld, bijvoorbeeld door onze opvoeding of door ingrijpende levensmomenten. Ook actuele vragen over Gods toorn en liefde komen aan de orde.
Voor mijne studenten
Voor mijne studenten
In het boek Voor mijn studenten geeft Charles Spurgeon adviezen aan toekomstig predikanten inzake hun wekelijkse voorbereiding bij het leiden van kerkdiensten en de daarbij horende preek.
De opname komt voor de grote verdrukking
De opname komt voor de grote verdrukking
Er bestaan verschillende denkbeelden onder gelovigen over de terugkeer van Jezus. De meesten weten wel dat Zijn voeten op een dag op de Olijfberg zullen staan en dat die dan doormidden splijt, maar in veel kerken is er niet of nauwelijks een besef dat de Bijbel spreekt over het mysterie van de Opname, de mysterieuze verdwijning van miljoenen christenen die plotseling van de aardbodem verdwenen zullen zijn. Degenen die hier nog in geloven, worden door velen voor gek verklaard en het lijkt of er steeds minder mensen zijn die dit nog geloven. De Bijbel zegt dan ook: “Als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?” Ook spreekt de Bijbel in dit verband van een overblijfsel, zoals een restje eten. Hoe dan ook, ik hoor bij dit overblijfsel en het maakt mij niet uit hoe anderen daar over denken. Integendeel, zelfs, ik ben er rotsvast van overtuigd en zie met grote verwachting uit naar Zijn komst op de wolken. In dit boekje verdedig ik met overtuiging vanuit Gods Woord, dat Jezus komt om de Zijnen op te halen voordat de Grote Verdrukking begint, en de hel op aarde losbarst. Ik hoop velen te bemoedigen en te winnen zodat zij met mij zullen delen in dit hemelse geluk als straks de laatste bazuin zal klinken. Van harte aanbevolen.
Dansen met de wet
Dansen met de wet
Vraag een groep christenen welke associaties de Wet bij hen oproept, en de antwoorden lopen flink uiteen. Voor de één is de Wet de oordelende tegenhanger van de genade, voor de ander is het een spiegel voor onze zondige aard. Natuurlijk ontkennen we het belang van regels niet, maar wat we concreet met de Wet aanmoeten, is de vraag. Schrijft Paulus niet dat de Wet verleden tijd is en dat wij nu onder de genade staan? Heeft Jezus de Wet niet vervuld? In Dansen met de Wet slaat auteur Karel van der Plas een andere weg in. In zeven heldere hoofdstukken wordt de relatie tussen de Wet en diverse bijbelse personen en thema’s onder de loep genomen. Wat leert de Bijbel nu echt? Wat betekent ‘vervuld’ eigenlijk in de Hebreeuwse context? En staat genade wel echt tegenover de Wet of bedoelde Paulus iets heel anders? Dansen met de Wet is een verrassende oproep tot optimisme en vreugde over de Wet. Karel van der Plas (1997) is getrouwd met Ilse en vader van drie kinderen. Hij is enthousiast en creatief, houdt van tijd doorbrengen met zijn gezin en leest graag verdiepende boeken rondom bijbelse thema’s en theologie. In het dagelijks leven is Karel werkzaam als grafisch vormgever bij een ontwerpbureau.
Strijd tussen aionen
Strijd tussen aionen
Dit boek is qua opzet anders dan de meeste boeken over de Apocalyps. De auteur Gerard Vrooland verstaat de kunst dit moeilijke Bijbelboek toegankelijk te maken voor niet-theologen, terwijl in alles blijkt dat hij zelf een theoloog van niveau is. Het gebeurde tegen het einde van de eerste eeuw. Op Patmos zag Johannes het, hoorde hij het, beleefde hij het en beschreef hij het: de Apocalyps. Apocalyps betekent letterlijk dat de deksel van de geschiedenis afgaat. Machten uit onzichtbare dimensies worden openbaar in visioenen, een taal die totaal anders is dan de taal van een historicus. De apostel Johannes beleefde het bijna 2000 jaar geleden. Wat hij zag, beleven wij nu. Onze eeuw kenmerkt zich steeds meer als een bijzondere tijd, de mensheid zit gevangen in een apocalyptische achtbaan. Grote machten drijven ons tegen wil en dank op om mee te doen aan een wapenwedloop, de technologische revoluties, de consumptiekoorts met als bijeffect de opwarming van de aarde, klimatologische catastrofes, verlies van biodiversiteit en een opeenstapeling van macht in handen van een gewetenloze elite. Strijd tussen aionen neemt ons mee in de beleving van Johannes. De lezer zal begrijpen dat we de Apocalyps niet kunnen lezen als een chronologische voorstelling van wat komen gaat. Net als in een droom schemeren in visioenen lagen van inzicht door elkaar in beeldtaal. Getallen vragen verbeelding. Ze zijn niet om te tellen maar om te verstaan in de vertelling.
De Laatste Bazuin 2 - Tegenstand
De Laatste Bazuin 2 - Tegenstand
De wereld is nog nauwelijks bekomen van de massale verdwijningen, als de politieke ontwikkelingen elkaar in razend tempo opvolgen. Nicolae Carpathia, inmiddels secretaris generaal van de Verenigde Naties, brengt zijn wereldwijde ontwapeningsplan ten uitvoer en sluit een akkoord met Israël. Iedereen draagt Carpathia op handen, maar Rayford en zijn familie hebben de nodige bedenkingen en zijn ervan overtuigd dat de laatste jaren op aarde zijn aangebroken. Lukt het hen stand te houden en trouw aan de waarheid te blijven?
Zie, hij komt!
Zie, hij komt!
Eindtijd
9789088971730
Wist je dat het laatste bijbelboek 405 verzen bevat? In 365 dagen kun je met dit dagboek dus een goede duik nemen in dit laatste boek van de Bijbel. Ds. Willem J.J. Glashouwer helpt je daarbij, en maakt Openbaring op eenvoudige wijze toegankelijk. Elk vers wordt besproken met een toelichting, tekstverwijzingen en verklarende opmerkingen, zodat je zelf verder kan doordringen in de bijzondere boodschap die dit bijbelboek bevat. Vaak is 'De Openbaring van Jezus Christus aan Johannes' aanleiding geweest tot allerlei fantastische speculaties en sektarische voorspellingen. Maar dit troostboek voor de Gemeente van Jezus Christus krijgt in de tijd waarin wij leven, nu het Joodse volk naar Israël terugkeert, voor velen een nieuwe betekenis. Totdat Hij komt.

Ben je op zoek naar rijke inzichten en diepgaande wijsheid in het christelijk geloof? Bij Dagelijksebroodkruimels begrijpen we dat de theologische reis van het leven gevuld is met vragen, ontdekkingen en momenten van groei. Daarom bieden we een uitgebreide selectie van christelijke boeken over theologie, speciaal samengesteld om jouw zoektocht naar een dieper begrip van het geloof te verrijken.

De Weg van Het Leven: Theologie en Persoonlijke Groei

De theologische reis is als een weg die we allemaal bewandelen. Het is een pad vol bochten en wendingen, maar het biedt ons de mogelijkheid om onze relatie met God te verdiepen en onze kennis van Zijn woord te vergroten. De boeken die we bij Dagelijksebroodkruimels aanbieden, zijn speciaal geselecteerd om je te helpen op deze reis. Ze bevatten diepgaande inzichten, historische perspectieven en theologische discussies die je zullen inspireren en uitdagen.

Onze Selectie van Christelijke Boeken over Theologie

Bij Dagelijksebroodkruimels hebben we een breed scala aan christelijke boeken over theologie, geschreven door gerenommeerde theologen en auteurs. Of je nu geïnteresseerd bent in de vroege kerkvaders, hedendaagse theologische vraagstukken, of bijbelstudies, we hebben boeken die aan jouw behoeften en interesses voldoen. Deze boeken zijn geschreven om je te begeleiden op de weg van het leven en je te helpen groeien in je geloof.

Duik Diep in Theologie met Dagelijksebroodkruimels

Bij Dagelijksebroodkruimels streven we ernaar om jouw reis op de weg van het leven te verrijken en te verdiepen. Onze selectie van christelijke boeken over theologie is zorgvuldig samengesteld en helpt je om diepgaande wijsheid en inzicht te verwerven. Blader door ons aanbod en ontdek de schatten van theologische kennis die wachten om ontdekt te worden. Op deze weg van het leven is kennis een waardevolle metgezel, en we nodigen je uit om samen met ons te groeien in geloof en begrip.

Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels